Z Mysłowic do Gwiezdnych Wojen

fot. Silesia Games
fot. Silesia Games

Wiedzieliście, że w Mysłowicach działa firma tworząca gry? I to gry na imponującym poziomie! Rozmawiamy z ich twórcami.

Damian Chojnacki:  Kiedy powstał pomysł na stworzenie firmy produkującej gry?

Rafał Błahut: Tworzyć gry chcieliśmy od zawsze – tj. od czasów liceum i studiów. Jednak dopiero w 2010 roku  powstała firma AB Interactive,  która w tym roku przekształciła się w Silesia Games sp. z o.o.

Kto był odpowiedzialny za wdrażanie w życie SG?

Trzon zespołu stanowią: Grzegorz Adamczyk – główny programista gier, lider projektów, Rafał Błahut – projektant gier i koordynator produkcji, lider projektów oraz Ireneusz Godawa – sprawy administracyjne.

Skąd czerpiecie pomysły na gry? Czy są one powiązane w jakiś sposób z literaturą fantastyczną czy tylko korzystacie z waszej wyobraźni?

Pomysły na gry cały czas powstają i ewoluują, ten proces tak naprawdę nigdy się nie zaczyna, ani nie kończy. Tym niemniej staramy się trzymać pewnych ram, w których od kilku lat funkcjonujemy – tj. koncentrujemy się na produkcji gier akcji charakteryzujących się wciągająca i dynamiczną rozgrywką i atrakcyjną oprawą wizualną. Z założenia staramy się być innowacyjni.

Jak wiele osób jest zaangażowanych w tworzenie tytułów i jak wygląda taki proces?

Ilość wymaganych osób potrzebnych do produkcji gry zależna jest od konkretnego projektu. Przy grze „InSpace” pracowało w sumie dziewięć osób, a przy naszej poprzedniej grze, „FinalStrike3D” – cztery osoby.

Proces produkcji rozłożony jest na etapy, tzw. milestone’y. W pierwszym etapie produkcji przedstawiony jest ogólny zarys gry – powstaje koncepcja zawierająca opis świata gry, jej główne założenia, zasady, powstają też pierwsze szkice koncepcyjne. W kolejnym etapie gra wchodzi w fazę prototypowania – powstaje pierwszy grywalny kod gry. W międzyczasie w wyniku współpracy wszystkich działów (projektanci, artyści, programiści) powstaje uszczegółowiony dokument opisujący grę, zawierający komplet informacji o niej. Na bazie tego dokumentu w kolejnych etapach prac zespół programistów tworzy kod gry dodając obsługę wszystkich mechanizmów gry, artyści tworzą niezbędne grafiki, a projektanci składają wszystko w całość tworząc poziomy gry.

W ostatnim etapie produkcji powstaje testowa wersja gry, tzw. beta, która przechodzi dokładne testy, wyłapywane są wszelkie błędy w działaniu gry. Gdy wszelkie prace zostają ukończone tworzona jest finalna wersja gry, tzw. gold master, która trafia do sprzedaży.

Jak długo trwa praca nad jedną grą?

To jak długo trwa produkcja gier zależy od bardzo wielu czynników. Jednym z najważniejszych jest złożoność projektu. Aktualnie kończymy prace nad dosyć sporym projektem, grą „InSpace”, która w produkcji jest od przeszło roku, choć szczyt prac nad nią rozpoczął się około pół roku temu.

Czy gry, które tworzycie, są dostępne za darmo, czy można je pobrać np. poprzez wysłanie SMS-a? Jeśli są płatne, to jaki jest koszt takiej gry?

Produkowane przez nas gry oferowane są klientom w modelu premium, tzn. klient raz płaci za grę i w zamian dostaje pełnowartościowy produkt wolny od ukrytych opłat. Nasze gry dostępne są w internetowych sklepach, a cena gry nie przekracza 3$.

Czy w przyszłości będziecie chcieli tworzyć gry np. na PC? Czy wolicie się skupić na systemach IOS/AndoridTizen/WindowsPhone?

Tak, planujemy tworzyć gry również na platformę PC. Już nasz aktualny projekt, „InSpace”, dostępny będzie zarówno na platformach mobilnych, jak również trafi do internetowego sklepu Steam i dostępny będzie na platformie PC oraz Mac.

Jakie macie plany na nadchodzący rok?

Z początkiem roku wejdziemy na rynek z aktualnym projektem „InSpace”. W międzyczasie rozpoczniemy prace nad kolejną grą – póki co projekt nie jest jeszcze sprecyzowany, mamy kilka pomysłów, na temat których prowadzimy rozmowy z dystrybutorami.

Dla naszych czytelników chcących sprawdzić się w tym zawodzie mamy dobre wiadomości. W związku z nowymi projektami Silesia Games poszukuje osób chętnych do pracy. Jeśli jesteś programistą, grafikiem, projektantem, interesujesz się grami i chciałbyś pracować w branży – napisz na adres rafal.blahut@silesiagames.com.





Komentarze